Yleistä liukulaakereista

KUORMITETTAVUUS

TEKNINEN NEUVONTA
puh. 03 342 7700

TUOTTEIDEN SAATAVUUS
Osa tuotteista heti varastostamme. Tuoteluettelossa tähdellä (*) merkityt tuotteet valmistamme tilauksesta. Teemme myös räätälöityjä mittoja. Varastointitiedot löytyvät kotisivuiltamme: www.johnson-metall.fi. Kaikkia mittoja ei pidetä varastossa, varmista tuotteen saatavuus myynniltä.

Laakeri, jonka sisähalkaisija on d mm, pituus l mm ja kuorma F Newtonia, saadaan kuormitus p seuraavasti:
p = F N/mm2
d x l

Liukumisnopeus ≤1 m/min ja ajoittainen käyttö:
Liukumisnopeuden ollessa ≤0,017 m/s (1 m/min) ajoittaisessa käytössä,
voidaan pintapaineeksi sallia puolet materiaalin myötöraja-arvosta.
Liukumisnopeus yli 1 m/min tai jatkuva käyttö (≥0,017 m/s):
Maksimikuormitettavuuden määrittelemiseksi käytetään ns. pv-arvoa
(pintapaine kerrottuna liukumisnopeudella = N/mm2 x m/s). Täksi
pv-arvoksi voidaan useimmille pronssilaaduille sallia 1,75 N/mm x m/s.
Aksiaalinen liike sallii yleensä suuremman pv-arvon.
Liukumisnopeus yli 60 m/min:
Yleensä hydrodynaaminen voitelu.

LAAKERIVÄLYS

Öljyvoideltuihin laakereihin suositellaan välykseksi 1,5–2,5 ‰ laakerin
sisähalkaisijasta. Rasvavoitelussa tulee välyksen olla kaksi kertaa suurempi. Edestakaisessa liikkeessä käytetään mahdollisimman pientä
välystä (0,5–1 ‰). Korkeissa lämpötiloissa normaalia suurempi välys.

VOITELU

Voitelu-urat näyttelevät laakeroinnissa huomattavaa osaa. Huono voitelu on usein seurausta virheellisistä voitelu-urista. Hydrodynaamisessa voitelussa uria ei saa sijoittaa kuormitetulle alueelle. Edestakaisessa liikkeessä urat kuormitetulle alueelle ja urien etäisyys ≤2 x liikekulma. Kiinteitä voiteluaineita voidaan käyttää liukumisnopeuden ollessa alle 0,5 m/s.

  • Voitelu-urat kohtisuraan liikesuuntaa vastaan
  • Laakerin pyöriessä urat akseliin
  • Suuri liukumisnopeus – notkea voiteluaine
  • Pieni liukumisnopeus – jäykkä voiteluaine
  • Viskositeetti valittava käyntilämpötilan mukaan

 

VASTAPINNAN MATERIAALI

Mikäli tavoitteena on pitkä kestoikä:

  • vähintään 95 HBW kovempi kuin pronssi
  •  tinapronssille vähintään 300 HBW:n vastapinta
  • alumiinipronssille vähintään 400 HBW:n vastapinta
  • optimaalinen vastapinnan kovuus 500 HBW
  • suositeltava pinnansileys – ruostumattomasta teräksestä martensiittiset laadut, austeniittinen liukupinta pitää kovakromata

 

 

KITKA

Pronssilaakerin kitkakerroin:
– hydrodynaamisessa voitelussa ≈ 0,02–0,08
– muutosalueella ≈ 0,02–0,08
– sekakitkan alueella ≈ 0,08–0,15
– kiinteillä voiteluaineilla ≈ 0,08–0,25 voiteluainetyypistä riippuen